اجزای موتور دیزل

اجزای موتور دیزل تاثیر زیادی در عملکرد موتور دیزل دارند. اما موتور دیزل چیست؟ به  موتورهایی که بدون نیاز به جرقه الکتریکی توانایی اشتعال (شعله ور کردن ماده سوختنی) را دارند موتور دیزل می گویند. موتور دیزل برای احتراق از شیوه بالا بردن دما استفاده میکند. هم چنین موتور برق دیزلی منبع الکتریکی ورودی به دیزل ژنراتور است.

برای بالا رفتن حرارت به قطعات مختلفی نیاز است که هر کدام از این قطعات موتور دیزل دارای وظیفه خاصی می باشند . به این نحو که دمای محفظه احتراق را بسیار زیاد می نمایند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت در این زمان ماده سوختنی را به هوا تزریق می کنند.

آشنایی با اجزا موتور دیزل

قطعات و اجزای موتور دیزل و وظایف انها :

پمپ انژکتور : وظیفه تنظیم میزان سوخت و فشار مورد نیاز جهت پراکنش سوخت را بر عهده دارد.

انژکتور : کاربرد آن باعث پودری شدن سوخت شده و به ترکیب بهتر سوخت با هوا کمک می کند.

فیلتر سوخت : باعث فیلتر شدن سوخت و پاکسازی سوخت شده و از آسیب رساندن به اجزای موتور دیزل جلوگیری می کند.

لوله های سوخت : این لوله ها می بایست در برابر فشار سوخت و حرارت مقاوم باشند تا بتوانند سوخت را به درستی از باک به موتور انتقال دهند.

توربو شارژ : این وسیله هوای ورودی به سیلندر را افزایش میدهد و موجب بالا بردن راندمان موتور دیزل می شود.

سیستم های برق رسانی :  شامل دینام ، ترمو استارت ، شمع ، کوئل و سیم کشی و چراغ های هشدار می شوند و وظیفه انتقال برق به اجزای مختلف موتور را دارند.

سیستم خنک کننده موتور دیزل : شامل قطعاتی نظیر رادیاتور ، شلنگ آب و واتر پمپ می شود و وظیفه انتقال حرارت موتور دیزل به بیرون را دارا می باشند.

قطعات داخلی و اسکلت موتور دیزل :  شامل سیلندر – سر سیلندر – بوش ها – پیستون – رینگ – دنده ها – سوپاپ ها – پمپ روغن یا اویل پمپ – رادیاتور – تسمه پروانه – ترموستات – لوله های آب – سیستم های ورود هوا و خروج دود – سیستم های کمکی – شاسی فولادی نگهدارنده موتور دیزل.